Hakan Bıçakcı – Yazarların Günlük Ritüelleri-

Hakan Bıçakcı, bizi kırmadı ve “Yazma Ritüelleri” üzerine sorularımıza cevap verdi. Kendisine bir kez daha teşekkür eder, herkese keyifli okumalar dileriz.

hakan-bicakci

Yazıyla geçen bir gününüz nasıl geçer? Nasıl programlarsınız?

Çok genel bir özet yaparsam, genellikle şöyle oluyor: Gündüz ne yazacağımı tasarlıyorum. Kurguyu kafamda evirip çeviriyorum. Ufak tefek notlar alıyorum. Oturup fiziksel olarak yazma süreciyse geceleri oluyor genellikle.

Çalışırken olmazsa olmaz ritüelleriniz var mı? Varsa nelerdir?

Yok. Hiç olmadı.

Müzik dinleyerek çalışabilir misiniz? En çok ne dinlersiniz?

Evet, müzikle çalışabilirim. Mutlaka müzik olmalı diye bir takıntım yok ama genelde sesi az açık bir şeyler çalar arkada. Melankolik, depresif, bunalımlı diyebileceğimiz şarkılar çoğunlukla. The Smiths, Pulp, Suede, Joy Divison gibi gruplardan… Böyle şarkılardan oluşan, yazarken dinlemelik listeler hazırladığım da oluyor. Bazen de klasik müzik…

 hakan-bicakci2Çalışmaya kâğıt kalemle mi başlarsınız yoksa bilgisayarda mı yazıyorsunuz?

Yazacaklarımı tasarlama aşamasında kâğıt kalem oluyor elimde. Not alırken, akışı kurgularken, romanın bölümlerini planlarken kâğıt kalem kullanıyorum. Defterler dolduruyorum bu aşamada. Şemalar ve çizelgeler de yapıyorum bolca.

Ama yazarken bilgisayarda yazıyorum sadece. Sürekli geri dönüp cümleleri değiştirip durduğum için kâğıt kalemle ilerlememe imkân yok. Kısa sürede okunaksız karalamalardan ibaret olur önümdekiler.

 İlham gerçekte var mı? Varsa sizinki nasıl geliyor?

Yok öyle bir şey. Düşünmek, çalışmak, denemek, uykusuz kalmak var. Belli konularda algıda seçici olmak var. Bir de yetenek diye tartışmalı bir mevzu var tabii.

Bir fikrin iyi olup olmadığını nasıl anlarsınız?

Bu biraz içgüdüsel bir karar. Kurmaca üzerine kafa yordukça ve kalem oynattıkça gelişen bir içgüdü. İşi formüllere dökmek istemem ama kendinden başka şeylere göndermeleri olan, farklı çağrışımlar yapabilen olaylar içermesi mesela. Bir fikre iyi demem için gerekli olan önemli kriterlerden.

Dönüp dönüp okuduğunuz şairler yazarlar kimler?

Proust, Kafka, Camus, Edip Cansever, Zweig, Bernhard, Wilde, Tanpınar, Dostoyevski, Gogol…

En sevdiğiniz öykü/öyküler/öykücüler hangisi?hakan-bicakci3

 Gogol, Buzzati, Maupassant, Çehov… Tüm öyküleri…

Şu an ne okuyorsunuz?

Wolfgang Schorlau diye bir Alman yazarın Mavi Liste romanını okuyorum. İletişim Yayınları’ndan geçen sene çıkan bir siyasi polisiye. Güzel gidiyor. Bir de Tanıl Bora’nın Cereyanlar’ına yeni başladım.

Bir Cevap Yazın

