Hikmet Hükümenoğlu – Yazarların Günlük Ritüelleri

HIKMET HUKUMENOGLU

HİKMET HÜKÜMENOĞLU / FOTOĞRAF MUHSİN AKGÜN RADİKAL

Yazıyla geçen bir gününüz nasıl geçer? Nasıl programlarsınız?

Roman yazarken işe gider gibi sabah sekizde kalkıp sekiz buçukta masanın başına geçiyorum ve içimden yazmak gelmese bile öğlene kadar kalkmıyorum. Sonra serbest zaman. Gece, ikinci vardiyayı yapıp en az iki-üç saat çalıştıktan ondan sonra uyuyorum. Bu sadece roman yazma düzenim, daha kısa şeyler yazarken bu kadar katı programlı olmaya gerek duymuyorum.

Çalışırken olmazsa olmaz ritüelleriniz var mı? Varsa nelerdir?

Ritüel denir mi bilmiyorum ama çalışsam da çalışmasam da her gün spora gidiyorum. Buna otuzlu yaşların ikinci yarısında başladım ve hem ruhsal hem de kimyasal bir bağımlılık oldu. Fiziksel disiplinin akıl sağlığımı korumama faydası olduğuna eminim. Endorfinin yazmayı kolaylaştırdığı konusunda ise bilimsel hiçbir temeli olmayan teorilerim var. Bunun dışında ritüel olarak her yeni romana başladığımda kendime yeni bir defter alırım. Ama bunu herkes yapıyordur herhalde. Her yeni roman temiz bir defterde başlamalı.

 

Müzik dinleyerek çalışabilir misiniz? En çok ne dinlersiniz?

Müzik dinleyerek çalışabilirim, hatta müziksiz çok zorlanırım. Hele dışarıda gürültülü bir yerdeysem. Sözleri olmadığı sürece her tür müziği dinliyorum. Ancak dinlediğim parçaların yazdıklarıma bir şekilde etkisi olduğuna inanmak hoşuma gidiyor. O yüzden metnin tonuna uygun müzikler seçiyorum. Başka bir deyişle öyle cıvıl cıvıl neşeli şeyler pek olmuyor.

Hikmet Hukumenoglu1Çalışmaya kâğıt kalemle mi başlarsınız yoksa bilgisayarda mı yazıyorsunuz?

Kâğıt kalemle başlarım. İlk taslak bitince bilgisayara geçirir, çıktısını alır, yine elde kalemle düzeltirim. Üç, dört, beş… son taslağa kadar böyle devam eder. Öyle dönemlerde evde kâğıttan kuleler oluyor, kâğıt toplayan çocuklar çok seviniyor.

İlham gerçekte var mı? Varsa sizinki nasıl geliyor?

Elbette var. Nefis bir his. Bazen gecenin bir yarısı uykudan uyandırıp yataktan kaldırıyor. Ama kırk yılda bir. Bu işi hobi olarak yapmayacaksanız, ilham gelmediği zamanlarda da eli yüzü düzgün metinler yazabilmeyi öğrenmeniz gerekiyor. İlham nasıl geliyor bilmiyorum ama beklediğiniz zaman gelmiyor, o kesin.

Bir fikrin iyi olup olmadığını nasıl anlarsınız?

Genellikle ertesi sabah okuduğumda mideme sancılar saplanmıyorsa, iyi olma potansiyeli var demektir. Fakat bazen beynim o kadar çabuk tepki vermiyor, ancak haftalarca çalıştıktan sonra yanlış bir yola saptığımı fark edip geri döndüğüm de oluyor. Bir de editörümün sesinin tonundan anlayabiliyorum artık. “Çok beğendim”den “çok beğendim”e fark var.

Dönüp dönüp okuduğunuz şairler yazarlar kimler?

Öyle iki yazar var, ikisinin de belirli romanlarını takıntılı bir şekilde dönüp dönüp okuyorum: Roberto Bolano ve David Mitchell. Arada sırada tekrar okumak ihtiyacı duyduğum başka kitaplar da var. Sait Faik’in öyküleri mesela. Borges’in öyküleri. Ursula K. Le Guin’in Mülksüzler’i. Calvino’nun Bir Kış Gecesi Eğer Bir Yolcu’su. Yaşar Kemal’den Üç Anadolu Efsanesi. Turgut Uyar’dan Dünyanın En Güzel Arabistanı. Bunlar iki defadan fazla okuduklarım ve tekrar okuyacağıma emin olduklarım. Ama sevdiğim çoğu kitabı en az iki kere okuyorum zaten.

En sevdiğiniz öykü/öyküler/öykücüler hangisi?

Yazar gözüyle sanırım Alice Munro. Hem okur hem yazar gözüyle Cortazar.

Şu an ne okuyorsunuz?

Neil Gaiman’ın kaleminden İskandinav mitolojisi. Ali Teoman’ın İnsansız Konağın İkonu isimli öykü kitabı. Türkçe çevirisinin yayımlanması şerefine Ursula K. Le Guin’den Zihinde Bir Dalga. Bir de aylar önce başladığım ve özellikle ağır ağır ilerlediğim Sebald’lerle Benjamin’ler var. Ve de onlara eşlik eden Cem İleri’nin Okurun Belleği isimli kitabı.

Bir Cevap Yazın

